21. únor se stal před čtyřiadvaceti lety Mezinárodním dnem mateřského jazyka na doporučení světové organizace UNESCO. Na světě existuje asi 7000 živých jazyků, ale více jak polovině hrozí brzký zánik.
Všichni lidé by měli svůj mateřský jazyk chránit. Je to svědectví jedinečných zkušeností, které se vztahují ke kultuře národa, mytologii a historii. Právě tento základ činí lidstvo vzdělaným.
Vzácné dědictví češtiny jsme si ve škole připomenuli i my. Žáci každé třídy na 2. stupni připravili jednu podrobnou charakteristiku české knižní postavy. Literární hrdina přispívá k jazykovému zvelebení naší mateřštiny. Všichni víme, co utlačovaná čeština zakusila na své pouti historií. Můžeme považovat za zázrak, že se z ní stal krásný jazyk. Náš národ i v dnešní hektické době patří k národu vášnivých čtenářů. Čeština pulsuje, rozkvétá a plodí nádherná literární díla, která se hojně překládají do světových jazyků.
Po pečlivém zvažování i bouřlivých diskuzích vybrali žáci ke svým prezentacím tyto literární postavy: Rychlé šípy, Lichožrouty, čerty, Spejbla a Hurvínka, Polednici, Krále Lávru, Péťu Bajzu, Lakomou Barku, Karla lV., dr. Galéna, Babičku, a dobrého vojáka Švejka.
Zhlédli jsme velmi pěkné herecké výkony žáků, kteří si vyzkoušeli, jaké to je upoutat, předvést a zaujmout. V hlavách aktivních diváků utkvěly zážitky, ze kterých se rodí touha literární postavu poznat skrze vlastní četbu. Z mnohých žáků se stanou opravdoví čtenáři i díky našemu projektovému dni.
Kniha je nejlepším přítelem člověka. Pobaví, poučí, ale nikdy nezradí.
Po covidové pauze se nám doufáme podařilo navázat na tradici projektového dne, na který se budeme všichni těšit. Děkuji všem prezentujícím žákům za skvělé výstupy a učitelům českého jazyka za profesionální vedení celé přípravy.
Eva Poděbradová






























