Koncem předchozího školního roku se žáci 6. tříd v hodinách anglického jazyka zúčastnili speciálního projektu s hlavním cílem autenticky a prakticky propojit anglický jazyk s multikulturní výchovou.
Oslovili jsme paní Šárku Hlouškovou, která pochází z České republiky, ale již několik let žije ve vesnici Seraya na indonéském ostrově Bali. Šárka v této vesnici před 5 lety postavila dětskou klubovnu, kam děti z celé vesnice po škole pravidelně docházejí a mají tak možnost učit se angličtinu, nebo se věnovat výtvarné a hudební výchově, které se běžně ve škole vůbec nevyučují.
Šárka nám natočila video, ve kterém našim žákům detailně představila samotný ostrov Bali, běžnou balijskou základní školu, svou dětskou klubovnu i typický domov dvou obyčejných balijských dětí.
Naši žáci se tak prostřednictvím tohoto videa seznámili s naprosto odlišnou zemí, jazykem, náboženstvím a kulturou.
Bali je ostrovem bohů, kde převážná část populace vyznává hinduismus, se kterým se v naší zemi téměř vůbec nesetkáme. Hinduismus je postaven na mnohobožství, je velmi spjat s přírodou a obohacuje každodenní život Balijců o spoustu rituálů a ceremonií.
Ostrov Bali leží kousek od rovníku, a proto se průměrná celoroční teplota pohybuje kolem 30°C. Balijské děti tedy vůbec neznají zimu a sníh.
Oficiální měnou je indonéská rupie, jejíž hodnota v současnosti odpovídá asi 665 rupií na 1 českou korunu. Naše děti si tak rychle spočítaly, že hodnota jejich vlastního majetku odpovídá často několika milionům indonéských rupií.
Balijské děti nejsou vůbec materialistické, jejich pokojíček bývá vybaven jen velmi skromně a děti mnohdy nemají vůbec žádné hračky, a proto si je samy vyrábí z volně dostupných materiálů jako jsou plastové igelitky, kartonové krabice a plechovky od nápojů.
Jejich jídelníček je také velmi skromný a je postaven převážně na rýži, rybách, ovoci a zelenině.
Úkolem našich žáků po shlédnutí tohoto videa bylo zamyslet se nad hlavními rozdíly mezi ostrovem Bali a Českou republikou a tyto rozdíly zkusit správně anglicky formulovat a umět o nich diskutovat ve skupině.
Výchozí prací tohoto projektu byl anglicky psaný obrázkový dopis, který naši žáci individuálně napsali o sobě, o naší škole a České republice. Popsali svůj každodenní život, domácí mazlíčky, záliby, ale také třeba proměnlivé české počasí, typická česká jídla a cokoliv jim bylo blízké.
Tyto dopisy jsme poté poslali dětem přímo do klubovny na Bali, kde jim udělal ohromnou radost a zpestřil jejich běžnou hodinu angličtiny. Děti v klubovně se ihned pustily do odepisování a ke každé odpovědi přidaly také vlastnoručně navlékaný náramek.
Pokud epidemiologická situace dovolí, tak nám Šárka z Bali dopisy i s náramky doveze již během října a určitě vymyslíme další způsob, jak v této mezinárodní spolupráci dále pokračovat a rozvíjet tak u našich žáků toleranci, respekt a chápání odlišných kultur.
Pavla Nováková